عوامل مؤثر برای داشتن بیان خوب و جذاب

عوامل مؤثر برای داشتن بیان خوب و جذاب

عوامل مؤثر برای داشتن بیان خوب و  جذاب

1- تأثیر صدا

 وقتی صحبت می­کنید، صدای شما مهم­ترین ابزار شماست. خوشبختانه همان طور که نحوه نواختن یک آلت موسیقی را می­شود آموخت، نحوه کاربرد صدا را هم می­توانید، یاد بگیرید. تا اقتدار و توان مجاب کنندگی خود را در گفت و گو افزایش دهید. برای این کار باید تمرین کرد. همان طور که خوانندگان برای افزایش کیفیت صدایشان هر روز چندین ساعت تمرین می­کنند. شما هم اگر بخواهید صدایی مؤثر داشته باشید. باید سخن گفتن را تمرین کنید. صداهای قوی و بم­تر، پرطنین و رساتر هستند. این صداها سرشار از انرژی و نیرو هستند. وقتی با قدرت و اعتماد به نفس سخن می­گویید و طنین صدایتان قرد را تحت تأثیر قرار می­دهد، انگار به موضوعی که از آن صحبت می­کنید، تسلط کامل دارید. این امر باعث می­شود که او حرف شما را باور کند و خیلی راحت­تر از آنچه تصور می­کنید، به پذیرش نظر شما مجاب شود. چیزی که شما برای مجاب کردن فرد نیاز دارید، قدرت القاء نظرات­تان به اوست. صدای تأثیرگذار در تلقین عقاید و نظرات شما نقش مستقیم دارد.

سعی کنید، آرام سخن بگویید. این طور صدای­تان قدرت و اقتدار بیشتر پیدا کرده و اثر القاء کنندگی آن افزایش می­یابد. از طرف دیگر مخاطب فرصت پیدا می­کند تا آنچه را می­گویید، جذب کرده و در مورد آن فکر کند. در این حالت از گفتار شما اعتماد به نفس ساطع می­شود و او به کلمات­تان اهمیت بیشتری می­دهد. برعکس اگر تند صحبت کنید، زیر و بم صدایتان افزایش یافته و تحمل آن برای او مشکل می­شود. سرعت صدای شما باعث افزایش هیجان­تان شده و این مسأله بر شنونده نیز اثر گذاشته  و باعث درک کمتر او از گفته­های شما می­شود.

2- کنترل صدا

در حین گفت و گو باید صدایتان را کنترل کنید. چرا که تند و سریع  صحبت کردن، شنیدن خیلی از کلمات و جملات را برای منبع دشوار می­کند. ایراد و اشکال سریع حرف زدن این است که بیش از داشتن تأثیر مثبت بر شنونده، تأثیرات منفی بر او خواهد گذاشت. زیرا کسی که بی وقفه  و سریع حرف می­زند، در نظر شنونده، فردی خودمحور و تا حدودی بی­ملاحظه و کم­اندیش جلوه­گر می­کند. همین ذهنیت، میزان صداقت و خلوص نیت او را زیر سؤال برده و از اعتماد مخاطب به سخنانش می­کاهد. بنابراین اگر در هنگام توضیح یک مطلب، ناخودآگاه صدای­تان بلند شده یا سرعت بیان مطلب افزایش یافته  با یک نفس عمیق می­توانید از سرعت و بلندی صدای خود بکاهید، این امر هم در نحوه گفت و گو شما که به سمت هیجانی شدن می­رفت، تغییر ایجاد می­کند و هم با فراهم کردن آرامش، باعث درک بهتر فرد از صحبت­های شما می­شود. چرا که زیر و بمی صدا بر معنای جملات تأثیر می­گذارد. به طور مثال در جمله« دفتر مدیر آنجاست» اگر اوج صدا در انتهای جمله بالا برود، می­تواند سؤالی تلقی شود. مخاطب شما باید معنی دقیق کلمات شما را درک کند. بنابراین از زیر و بمی و اوج صدای­تان، برای انتقال آنچه می­گویید، به دقت و به طور صحیح استفاده کنید.

3- ضرباهنگ صدا

صدا و لحن کلام­ شما، تأثیر عمیق بر منبع گذاشته و در میزان پذیرش حرف­های­تان به وسیله او، نقش مستقیم دارد. حالت صدای شما، حتی بر روحیه او تأثیرگذار است. این را باید بدانید که لحن صدا عهده­دار انتقال 38 درصد از پیام گوینده به شنونده است. مخاطب باید با صدای شما احساس آرامش کند، ضمن اینکه یک نواختی صدا نباید برای او  خسته کننده و کسالت­آور شود.

وقتی می­خواهید در هنگام گفت و گو دوستانه، صمیمی، مهربان، خونگرم، پرشور و اطمینان­بخش یا علاقمند به نظر برسید، صدای خود را کمی پایین آورید تا تأثیر بیشتر بر فرد داشته باشد. اما وقتی قصد دارید موضوعی را برای او استدلال کنید و او را مجاب به قبول نظر خود نمایید، می­توانید لحن کلام­تان را کمی بالاتر از قبل ببرید و با شور و هیجان بیشتری صحبت کنید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







برچسب‌ها: تأثیر صداکنترل صداضرباهنگ صدا
[ سه شنبه 17 آذر 1394 ] [ 21:49 ] [ عباسعلی مدبر ]
[ ]